+36 70 251 9598

2018.11.21 Olivér
Fel

Mik azok az antioxidánsok és hogy csökkentik a rák kockázatát?

Az antioxidáns szót gyakorta lehet hallani, viszont sok ember nem teljesen érti, hogy mit is jelent valójában és hogyan van kapcsolatban a rákkal. Azt tudjuk, hogy azok az élelmiszerek, amik tele vannak antioxidánsokkal, az nagyon jó nekünk, valamint azt is, hogy olyan bőrápolókat kellene vásárolnunk, amikben szintén vannak antioxidánsok, hogy egészséges legyen a bőrünk és csökkentsük az öregedés folyamatát.

Szükségünk van az antioxidánsokra, mindig igen-t kell mondanunk az antioxidánsokra. De vajon miért? Mik ezek a mítikus vegyületek, és miért hallunk mindenkitől róluk?

Az antioxidánsok olyan ételekben megtalálható vegyületek, melyek megállítják vagy késleltetik a sejtek károsodását. A természetben számos élelmiszerben előfordulnak, különösen a növényekben. Segítik megelőzni a sejtek károsodását azáltal, hogy eltávolítják a salakanyagot belőlük, vagyis az úgynevezett szabad gyököket, mielőtt kárt tehetnének.

De mik is azok a szabad gyökök?

A szabad gyök egy általános kifejezés azokra a vegyületekre, melyek erősen reaktívak, ami azt jelenti, hogy képes kötni, lekötni, végső soron pedig károsítani a normális sejteket a szervezetben, mint például a DNS-t. Tehát a szabad gyökök leggyakrabban a sejtek károsodásában játszanak szerepet, melyek a rák kialakulásához vezethetnek.

A szabad gyökök külső forrásokból is származhatnak, mint például a dohányzás, de számos a normál anyagcsere során jön létre. Így bizonyos mértékben tudjuk szabályozni, például azzal, ha nem dohányzunk, vagy nem esszük túl magunkat, de nem teljesen.

A testben védelem működik annak érdekében, hogy csökkentse a szabad gyökök hatását, de segítségre is van szüksége. Itt jönnek képbe az antioxidánsok. Ezek a molekulák kötődnek a szabad gyökökhöz, ily módon csökkentve a hatásukat. Amint az antioxidáns kapcsolódik egy szabad gyökhöz, onnantól kezdve a szabad gyök nem tud más sejthez kapcsolódni.

Számos növény tartalmaz olyan vegyületeket, melyek antioxidánsként viselkednek, ilyenek például az A, C, vagy az E vitaminok. Ezért fontos, hogy olyan élelmiszereket vegyünk magunkhoz, melyeknek bizonyítottan vannak az egészségre gyakorolt jótékony hatásai.

Például a paradicsom, miben sok az antioxidáns, valószínűleg csökkenti az agresszív prosztatarák kockázatát. A sok béta-karotint tartalmazó élelmiszerek csökkenthetik a mellrák kialakulásának veszélyét. Sokan nem is gondolják, de a kávé az egyik legnagyobb koncentrációban tartalmaz antioxidánsokat.

Nincs hozzászólás

Írjon hozzászólást