+36 70 251 9598

2018.11.21 Olivér
Fel

Mik azok az úgynevezett szuperélelmiszerek?

A szuperélelmiszerek olyan ételek – javarészt növényi alapúak, de néhány halféle és tejtermék is ide sorolható – melyekről azt tartják, hogy tápanyagban dúsak, ezért jótékony hatással vannak az emberi szervezetre. Az áfonya, a kelkáposzta és az acai bogyó csak néhány példa azok közül, melyek elnyerték a szuperétel címkét.

Mindazonáltal az Amerikai Kardiológiai Egyesület szerint nincs behatárolt kritériuma annak, hogy mi határozza meg egy ételről azt, hogy beleesik-e vagy sem a szuperétel kategóriába.

„A szuperételeknek nincs saját élelmiszer-csoportja” mondja Despina Hyde a New York Egyetem Langone Egészségügyi Központ súlycsökkentő programjának dietetikusa. „Dietetikusként úgy gondolom, hogy a szuperétel inkább egy marketing kifejezés azokra az ételekre, melyeknek egészségre gyakorolt hatása kedvező.” Despina Hyde hozzáteszi, hogy a tápanyagdús élelmiszerek fogyasztása minden bizonnyal jó ötlet, de az egészséges étrend kulcsa a különböző tápanyagokban gazdag élelmiszerek fogyasztásának megfelelő mennyisége.

Népszerű szuperételek

„A szuperélelmiszerekben nagyon magas a vitaminok és ásványi anyagok mennyisége, amelyek hozzásegítenek a betegségek elkerüléséhez és a hosszú, egészégesebb élethez.” – mondja Hyde.

Sokan úgy vélik, hogy néhány tápanyag, mint például az antioxidánsok, melyet bizonyos szuperélelmiszerek tartalmaznak, a rák elkerülését segítik elő.

Az áfonya gyakran a szuperélelmiszerek listájának elején helyezkedik el, mivel vitaminokban és rostokban gazdag, viszont ugyanezen tápanyagok megtalálhatók más mogyós gyümölcsökben is, mint például az eperben és a vörösáfonyában.

A kivi szintén a népszerű szuperélelmiszerek listavezetőjének számít. Azon jellemzője, hogy magas a C vitamin tartalma és antioxidánsokban gazdag, hasonlóan a bogyósokhoz, a sárgadinnyéhez, a citrusfélékhez, az almához és a körtéhez. Ami miatt a kivi mégis megkapta a szuperélelmiszer jelzőt, az valószínűleg az, hogy több tápanyagot tartalmaz, mint sok más gyümölcs.

A babfélék és a teljes kiőrlésű gabonafélék szintén jelen vannak a szuperélelmiszer listán. A babfélék alacsony zsírtartalmű fehérjeforrások, rostokban gazdagok, ami csökkenti a kolesztrinszintet, hosszantartó teltségérzetet okoznak és tele vannak vitaminokkal és nyomelemekkel. A teljes kiőrlésű gabonafélék a babfélékhez hasonló tulajdonságokkal bírnak, azzal a különbséggel, hogy nem tartalmaznak annyi fehérjét.

A dióféléknek és az olajos magvaknak magas az egészséges zsírtartalma, ezért is szerepelnek a szuperélelmiszerek listáján, annyi a hátulütőjük, hogy sok bennük a kalória. Esetükben fontos a mértékletesség.

A kelkáposzta nagy népszerűségnek örvend az utóbbi időben, csakúgy mint számos sötét, leveles zöldség, például a mándolg vagy a spenót és a brokkoli. Ezek a zöldek tele vannak A, C és K vitaminokkal, valamint rosttal, kálciummal és más ásványi anyagokkal.

A lazac, a szardínia, a makréla és más halfélék omega 3-ban gazdagok, melyről azt tartják, hogy csökkenti a szívbetegség és a stroke kockázatát.

Nincs hozzászólás

Írjon hozzászólást